Letöltés nyomtatható PDF formátumban (.pdf)
A ma forgalomba lévő váltózárak mindegyike komfort vagy Press & Lock kategóriába tartozik. Ez azt jelenti pontosabban, hogy már elfelejthetjük a régi stiftes vagy tüskésnek nevezett változatokat. Ezek rendkívül kényelmes zárak. Általában (Diamondlock, Construct) a váltózárat csupán a kulcs jobbra illetve balra fordításával lehet lezárni és kinyitni. Létezik olyan változat is ahol a záras csupán egy kézmozdulat. Ebben az esetben a zárat a zármag enyhe elfordításával és benyomásával lehet lezárni. (Bearlock).
A váltózár használata egyszerű, de mint minden más műszaki terméknél itt is érdemes megfogadni a gyártó és a szerviz tanácsait, előírásait. Ezek figyelembe vételével és betartásával hosszú éveken át biztosított a szerkezet megfelelő és biztonságot nyújtó működése.
A váltózár használata.
- Az autó leállítása után tegyük a váltókart a kuplung nyomva tartása mellett hátrament fokozatba. Fontos, hogy a kar pontosan hátramenet pozícióban legyen, mert a beszerelésnél a sebváltózár ennek megfelelően van beállítva. Mindig hátramenetben rögzít. Ha a váltókar nem pontosan hátramenetben van, vagy esetleg az előremeneti fokozatok egyikében, úgy az a váltózár félrezárásához vezet. A félrezárás a garancia elvesztésével jár és egyes esetekben a zár újraállítása szükséges (nem garanciális, költséggel járó szerelés). Egyes típusoknál a félrezárás lelökheti a bovdent a helyéről és a váltókar használhatatlanná válik. Automatáknál értelemszerűen az autó leállítása csak “P” azaz parkoló állásban lehetséges.
- Zárja be a váltózárat típusnak megfelelően kulccsal vagy kézzel. Ellenőrizze, hogy a kar rögzítve van-e. (Ha a zár lezárása nehézkes vagy akadályba ütközik, ne erőltesse. Ellenőrizze, hogy a váltókar megfelelően hátramenet pozícióban van-e, és ismételje meg a zárást. Ha ez továbbra is akadályba ütközik, hívja a szakszervizt. Ne erőltesse a lezárást, ne feszegesse a váltókart. Soha ne olajozza és ne zsírozza sem a zárat, sem a kulcsot, mert roncsolhatja a precíz zármag belsejét.)
- A váltókart lezárt váltózárral NE feszegesse, ne próbálja erőltetni. A zár sokkal masszívabb mint az autó váltó kulisszája, ezért erőltetés vagy “fizikai támadás” esetén a kulissza sérül, nem a váltózár. Egyes műanyag alkatrészek ilyenkor könnyen el is törhetnek.
- A sebességváltózár nyitása kulccsal történik. Helyezze be a kulcsot a zárba és fordítsa el azt a nyitás irányába (balra). A kulcsot típusonként eltérő mértékben kell elfordítani. Diamondlock esetében akár 360° is lehet, míg a Construct típusnál kb. 180°, Bearlock zárak estén sokszor elég a 45° is. A váltózár beszerelésénél kollégánk részletesen bemutatja a zár pontos működését. Önnek többször is lehetősége van azt kipróbálni, amíg el nem sajátítja azt. Nyugodtan kérdezze kollégánkat, ha elakadna.
A váltózár tisztán mechanikus szerkezet, különösebb karbantartást nem igényel. Ha mégis úgy gondolja, hogy a zár akad vagy a kulcs nehezen jár, keresse fel szervizünket, hogy elháríthassuk a hibát. Ne próbálja a zárat megjavítani vagy erőltetni.
Fontos
- NE olajozza vagy zsírozza a zárat (WD40, műszerolaj, stb. …).
- NE feszegesse vagy rángassa a váltókart.
- NE zárja be a zárat előremeneti fokozatokba (csak “R”).
- NE indítsa be az autót, mielőtt kinyitná a váltózárat.
Köszönjük, hogy minket választott.
Váltózár szerviz – Aubiz Bt.