GYIK
VÁLTÓZÁR FELTÖRÉS, TESZTEK, KÉRDÉSEK ÉS VÁLASZOK
Feltörhető egy váltózár? A tesztek reálisak? Minden forgalomban lévő biztonságtechnikai termék (váltózár, kormányzár, kerékőr, …) akkreditált tesztelő cégek által (mint TÜV, MABISZ, CE, ISO, TATCHAM, stb.) a feladatuknak megfelelő körülmények között, szakemberek által tesztelve lettek és csak ezek után kapják meg az engedélyeket, a jóváhagyásokat és a minősítéseket. Összefoglaltuk Önnek azokat a kérdéseket, válaszokat és tévhiteket amik a váltózárral kapcsolatban általában felmerülnek. Megnézünk teszteket és szétoszlatjuk a kétségeket.
Kérdések és válaszok
- A váltózár működése és használata.
- Váltózár feltörés, tesztek.
- Tesztek és tévhitek… Gondolkozzunk reálisan!
- Miért akarják ellopni?
- Városi legendák #1 – savazás
- Városi legendák #2 – zárfagyasztás
- Városi legendák # 3 – bovden kiakasztása
- A váltózár beszereléséről részletesen
- A váltózár beszerelése 3 lépésben
- Mennyi idő a beszerelés? Megvárható?
- A váltózár ára.
- Hogy lehet bejelentkezni?
- Hogy működik a váltózár?
- Megmarad a gyári garancia?
- Megvárható? Megnézhető a beszerelés?
- Hová szerelik be a sebváltózárat?
- Hogyan kell használni?
- Mi az a váltózár?
- Melyik a legjobb váltózár?
- Árgarancia. Garantált ár.
A váltózár működése és használata
A váltózár (úgy is ismert mint sebváltózár, sebességváltózár) egy kizárólag mechanikus szerkezet, ami rögzíti a sebességváltó kart, hogy azt illetéktelen személy ne tudja használni. Minden váltózár hátramenet („R”) ill. automatáknál parkoló („P”) állásban rögzíti a váltókart. Így a váltókar használhatatlan, az autó előremenet fokozatai nem használhatóak, nem kapcsolhatóak.
A sebváltózár lezárása típustól függ: kézzel vagy kulccsal is történhet. Nyitásuk azonban minden esetben kulccsal történik. A váltózárakat törőfejes csavarokkal (oldhatatlan kötéssel) rögzítjük a váltóboksz alá, úgy hogy azt roncsolás nélkül kiszerelni már ne lehessen. A szerkezet rögzítéséhez a gyári pontokat használjuk fel, így az alváz fúrása nem szükséges a beszereléshez, továbbá a gépkocsi gyári garanciája sem sérül. A váltózár konzol a kardánboksz alá rejtve kerül felszerelésre, így csupán a zár látható majd a boksz oldalán vagy tetején (autó típustól függ).
A váltózár hatékonyságát – mint minden más biztonsági berendezését is – az határozza meg, milyen körülmények között kell helyt álljon, kik és mi ellen kell, hogy védjen, ellenálljon és mit kell, hogy megvédjen. Nem mindegy, hogy autónk milyen kategóriát képvisel a (fekete) piacon és miért akarják ellopni azt. Felső kategóriás luxus autó … vagy középkategóriás népautó; ha ellopják, alkatrésznek kell vagy eladják egyben, … netán külföldre viszik rögtön!? Még belegondolni is rossz.
Váltózár feltörés, tesztek
Mivel a váltózárat is „csak ember” alkotta ez is valamilyen úton módon szétroncsolható, megrongálható, DE az nem mindegy, hogy mennyi idő alatt, és ez mekkora zajjal jár, milyen eszközökkel, utcán, parkolóban vagy műhely körülmények között, stb… és nem mindegy, hogy a roncsolást követően használható marad-e a váltókulissza vagy sem, lehet-e még egyáltalán váltani?!
A váltózár gyártók a konkurencia „harc” miatt igyekeznek – de még inkább rá vannak kényszerítve – egyre biztonságosabb zárakat fejleszteni.
A sebváltózár sikere a puszta mechanikában rejlik. Az elektronikus, (távirányítós, pageres, transzponderes, GPS-s, IR, GSM Bluetooth, stb.) védelmi eszközökkel szemben, a váltózár kizárólag mechanikus, nem hidalható át, nem programozható át, nem kikerülhető, nem némítható el és a kódja sem olvasható. Nincs vételi, sem kisugárzott jel ami másolható, zavarható vagy blokkolható vagy ismételhető lenne.
Ezeknek a védelmeknek a hátrányaiból következtetve a feladat adott. A váltózárak feladata, hogy minél hosszabb ideig védjék a gépjárművet, ellenálljanak a fizikai, vegyi támadásoknak… és mivel a váltózár tisztán mechanikus védelem, ezért így, ez még mindig az egyik leghatékonyabb időt húzó védelem a mai napig a piacon. (Érdekesség, zárszakértőktől … olvasson utána.) Nem csoda eszköz, hanem egy edzett acélból készült biztonsági berendezés, csúcskategóriás biztonsági zárbetéttel, amit a gépkocsi alvázához biztonsági letörő-fejű csavarokkal ill. anyákkal, oldhatatlan kötéssel rögzítünk a váltózár beszerelésekor.
A magas fokú biztonság és a csúcsminőség garantálása érdekében cégünk a Magyarországon forgalomban lévő váltózárak közül a TÜV és ISO szabvánnyal vagy MABISZ minősítésekkel is rendelkező váltózárakat értékesíti és szereli. Ezek a váltózárak nem csak a mi tapasztalataink alapján kiváló minőségűek és biztonságosak, de megfelelnek a szükséges nemzetközi követelményeknek, előírásoknak és elvárásoknak is.
Tesztek és tévhitek ... gondolkozzunk reálisan!
Minden forgalomban lévő biztonságtechnikai termék (váltózár, kormányzár, kerékőr, …) elismert tesztelő cégek által (TÜV, MABISZ, TATCHAM, stb.) a feladatuknak megfelelő körülmények között minősített szakemberek által tesztelve lettek és ezek után kapják meg az engedélyeket, a jóváhagyásokat és a minősítéseket.
Sokszor napvilágot látnak olyan sufni tesztek, videók – általában rosszindulatú konkurens termékek gyártóitól, forgalmazóitól és hozzá nem értő újságírók tollaiból – amiknek semmi realitás alapja nincsen, kizárólag a másik lejáratását és a saját termékük fényezését szolgálja.
Valóban, … bármilyen eszközt tönkre lehet tenni, műhelyben, satuban. Szét lehet vágni flekxel, szét lehet fúrni, ráhegeszteni, stb. De az ilyen eszközökkel való támadásnak feltételei vannak. Egyrészt fontos, hogy ezek a gépjármű védelmét szolgálják és nem a satut védik, másrészt egy utcán parkoló autóban ezek a körülmények nem adottak. A beépített védelmek hozzáférhetetlen helyen vannak. De például egy kormányzár esetében nincsenek szorosan rögzítve mint egy műhelyben, satuban. Nem áll rendelkezésre hálózati feszültség (220V), a sarokcsiszoló (flex) ontja magából a szikrát, kigyullad a kárpit és mindez borzasztó zajjal is jár. Ha ezek a termékek valóban fabatkát sem érnének, nem is maradnának meg az egyre erősödő piacon. Azonban mégis, a mai napig működnek, védenek, komoly teszteken esnek át évről évre, … ezért bízhatunk bennük.
A váltózárak 1994 óta bizonyítanak, és ez magáért beszél …
Miért akarják ellopni?
Egy autótolvajnak általában 5-10 perce van arra, hogy ellopjon egy autót. Képességüket és eszközeiket ugyan naivság lenne alábecsülni, de azért azt tudjuk, hogy ők is valahol korlátozva vannak, és leginkább az idő terén. És pontosan ezzel a lehetőséggel élve, azaz, az időhúzással tudjuk leghatékonyabban megvédeni autóinkat. Minél TÖBB védelmi eszközt kell kiiktatni és minél NEHEZEBB azokat kiiktatni, annál több időbe telik egy autót ellopni. A váltózár feladata pontosan az idő elhúzása, azaz minél hosszabb ideig álljon ellen a tolvajnak és a különböző fizikai támadásoknak.
Az gépjárművédelemmel kapcsolatban nagy probléma, hogy az autótulajdonosok nagy része képes milliókat kiadni az autóra, százezreket extrákra, Hi-Fi-re, alufelnire, de védelemre már „nem jut” … mondván: úgysem az enyémet fogják ellopni …, hááát, bízzunk benne. Az az elterjedt „szokás”, hogy autó értékének körülbelül 10%-át érdemes annak védelmére fordítani.
Persze azt, hogy egy autót el fognak-e lopni vagy sem, biztosra nem lehet megmondani, de tisztába kell lennünk azzal, hogy autónk milyen értéket képvisel a tolvajok szemében, és így, ennek ismeretében szereljük fel azt védelemmel. Figyelembe kell venni, hogy az autó „értékét” a következő néhány tényező nagy mértékben befolyásolja – kategóriától függetlenül: pl. hozzávaló alkatrész árak, felszereltség és extrák, esetleg tunning, és nem utolsó sorban az elterjedtsége, hiszen ez határozza meg például, hogy alkatrésznek kell-e. Példaként négy „csoport” ahova nagyjából be tudjuk sorolni az autónkat.
- Felső kategóriás új autók, luxus autók, terepjárók (pl: Audi Q7, BMW-k, 7, 8, X5, X6, A8, stb…), ezeket profik viszik rendelésre, jobb ha mindent védelmet bevetünk, + garázs, őr, kutya, casco.
- Nagy autók, 0-4 éves korig, jó felszereltséggel (Mondeo, Passat, A6, Volvo S60, stb.) Általában egyben viszik külföldre, sajnos itt a jobb állapotú, komolyabb felszereltségűeket szemelik ki, Érdemes komolyabb elektronikus és mechanikus védelemre egyaránt költeni, hogy minél tovább tartson kiiktatni azokat.
- Tömegautók, népautók (Opel Astra, Suzuki Swift, Vitara, SX-4, Ford Focus, Renault Clio, Skoda Fábia, stb.) Ezeket lopják leginkább, főként az alkatrész („utánpótlás”) miatt, de ezt a kategóriát védhetjük meg a leghatékonyabban, hiszen ezekből nagy valószínűséggel áll az utcában egy másik is, amiben kevesebb a védelem mint a miénkben, vagy egyáltalán nincs is. Mindig a könnyebben lophatót autót választják a tolvajok.
- Régebbi évjáratú, szinte bármilyen kategóriájú autó (Golf IV., Mazda 626, Passat B5) … sajnos a megkímélt állapot itt különösen nagy „előny”. Ellopják és általában hamis papírokkal újra eladják vagy viszik külföldre. Szereljük fel egyedi elektronikával plusz valamilyen mechanikus védelemmel.
Városi legendák
Városi legendák #1 - Savazás
Az egyik legelterjettebb városi legenda a „savazás”, ami szerint a zárba savat fújnak ami aztán kinyílik. Ez természetesen nem igaz. Semmilyen(!) zárszerkezet nem nyitható savazással. A savak maximum vékonyan oxidálják, „elszinezik” a fémek felületét, de semmilyen roncsolást nem okoznak. A zár károsításával pedig csupán azt érjük el, hogy a sebváltózár végleg nyithatatlan lesz. A zárszerkezetek (főképp a biztonsági zárak) többféle módon tesztelve vannak és ellenállnak mindenféle fizika és kémiai támadásnak.
Városi legendák #2 - Zár fagyasztás
Szintén nagy visszhangja van a zárak fagyasztással történő nyitásának. Mint ahogy a savazás, természetesen ez sem működik. A savazáshoz hasonlóan ennek a módszernek sincs semmi realitás alapja. Folyékony nitrogént nem hord magával tolvaj, mert nem tud. Az egész autó belsejét szét kellene szerelni, hogy a váltózárat le lehessen önteni (de abban a pillanatban az autó belseje totálkárosra roncsolódna. A zár még ha folyékony nitrogénbe mártanák se menne tönkre (teszt video).
Városi legendák #3 - Bovden kiakasztása
Elterjedt a rémhír, hogy a váltózárat a bowden leakasztásával ki lehet iktatni. Ki lehetne, de a bovdent nem lehet csak úgy egyszerűen „leakasztani”. A mai autóknál a motortérben, olyan túlzsúfoltság van, hogy az utcai hozzáférés jóformán kizárt, hely pedig egyáltalán nincsen, … egy tűt sem lehet leejteni. Alulról pedig kőfelverődés ellen egy óriási tálca takarja el az autó első részét alulról. Ezen felül ki kell venni a váltót hátramenet fokozatból, majd szinkronban előremenet fokozatba kell kapcsolni a két rövidke himbát. A váltóhoz elég nehéz hozzáférni a motortérben, ezt bárki megnézheti a saját autóján is, otthon.
A váltózár beszereléséről részletesen.
A piacon jelenleg forgalomba lévő váltózárak nem sértik és NEM érintik a gépkocsi GYÁRI garanciáját, mivel a váltózárat a gyári pontokhoz rögzítjük. Az alvázat nem fúrjuk és semmilyen szerkezeti módosítás és/vagy átalakítás nem történik az autóban. Az autó nem veszíti el sem a gyártó, sem a kereskedő vagy autószalon által biztosított garanciáját.
Mivel a váltózár beszerelése komolyabb szerszám felszereltséget és precizitást igényel (pl., hogy ne zörögjön a boksz) – nem beszélve a mai autók részletgazdag, igényes belsejének megbontásáról – cégünk nem vállal helyszíni beszerelést háznál, utcán, stb. … felelőtlenség lenne egy váltózárat utcai körülmények között beszerelni. A beszerelést éppen ezért az erre a célra felszerelt műhelyünkben végezzük.
Ha úgy dönt, hogy gépjárművébe váltózárat szeretne szereltetni, vegye fel kollégáinkkal a kapcsolatot, akik készséggel állnak rendelkezésére. A bejelentkezéshez egy időpont szükséges és a gépjármű típusának pontos, részletes egyeztetése (márka, típus, évjárat, cm3, váltó típusa, …). Ezek után a váltózár márkáját kell kiválasztani, amiben ha kéri, kollégáink szívesen segítenek. Ezt követően el kell jönni műhelyünkbe, a megbeszélt időpontra, ahol beszereljük a váltózárat, amit a helyszínen meg is várhat és ha érdekli, a szerelést végig is követheti. Egy váltózár beszerelése általában körülbelül 1 órát vesz igénybe, de ez természetesen az autó típusától is függ.
A váltózár beszerelése 3 lépésben
1. A középkonzol ill. váltóboksz kiszerelése – először kiszereljük a kardánbokszot és hozzáférhetővé tesszük a váltókulisszát, hogy a váltózárat rögzíteni lehessen, a váltókar köré.
2. A váltózár beszerelése – beépítjük a váltózárat, kicseréljük a gyári csavarokat vagy anyákat törőfejesekre amikkel, a zárat a pontos beállítás után, végleges helyén rögzítjük.
3. A váltóboksz átjelölése és visszaszerelése. Az összeszerelésnél átjelöljük a zár helyét a bokszon, kivágjuk azt, így az összeillesztésnél pontosan minden a helyére kerül. Kipróbáljuk és átadjuk.
Garantáljuk, hogy kollégáink tiszta körülmények között, tiszta szerszámokkal, pontosan dolgoznak azért, hogy Ön elégedetten távozzon tőlünk és szívesen ajánlja szolgáltatásainkat másoknak is. Számunkra az Ön ajánlása a legjobb reklám.
Ha kérdése van bármely termékünkkel kapcsolatban, szerelésről vagy időpont felől érdeklődik, kérjük vegye fel kollégáinkkal a kapcsolatot. A lehető leggyorsabban visszahívjuk ill. válaszolunk e-mail-ben.
Mennyi idő a beszerelés? Megvárható?
Igen, a váltózár beszerelés megvárható. 40-60 perc alatt készül el a sebváltózár beszerelése és ezt meg is várhatja, de fontos, hogy a beszerelés ideje a gépkocsi típusától is függ. Ritka esetekben, inkább felső kategóriás gépkocsiknál a szerelés ideje akár 1,5 – 2 órát is igénybe vehet, de erről már előre, a bejelentkezéskor tájékoztatjuk ügyfeleinket.
A váltózár ára. Legolcsóbb váltózár.
A honlapunkon feltüntetett árak minden esetben bruttó árak. Tartalmazzák az ÁFA-t, a beszerelés költségeit és a garanciát is. Sem a gépjármű típusa, sem a ráfordított szerelési idő nem módosítja ezeket az összegeket. Árainkat mindig a gyártó által ajánlott legalacsonyabb összegen tartjuk, így „olcsóbbat nem talál”. Amennyiben talál, kérjük jelezze ezt felénk.
Hogy lehet bejelentkezni?
Időpontot a legegyszerűbben telefonon, kollégáinkkal tud egyeztetni vagy online felületen keresztül. Általában a váltózár beszerelését még aznap, de legkésőbb 1-2 napon belül tudjuk vállalni. Nyitvatartásunkkal is igyekszünk ügyfeleink időbeosztásához igazodni, így biztosak vagyunk benne, hogy az Ön számára is találunk megfelelő időpontot.
Hogy működik a váltózár?
A váltózár (más nevén sebváltózár vagy sebességváltózár) mechanikus gépjármű védelmi eszköz, ami a gépkocsi sebességváltó karját hátramenetben rögzíti (automatáknál parkoló állásban). Mechanikusan akadályozza meg az előrementi fokozatok kapcsolását, így védi az autót az ellopástól. A váltózárat manuális gépkocsiknál mindig hátramenet, automatáknál parkoló állásban kell rögzíteni. A váltózár a kardán boksz alá rejtve kerül beszerelésre. Használata kulccsal történik.
Megmarad a gyári garancia?
Igen. Már kb. 2004 óta a váltózár gyártók ú.n. keretes váltózár konzolt gyártanak. Ezek a zárak típusspecifikusak, ami azt jelenti, hogy már nem egy „univerzális” vaskonzolt kell alakítgatni, illeszgetni. Ezeket a konzolokat már a gépkocsi gyári pontjaihoz tervezték, a váltóboksz formáját és az adott gépkocsi típus sajátosságait figyelembe véve. Így minden beszerelésnél egy pontosan a megadott gépkocsi típushoz tervezett és gyártot váltózár kerül beszerelésre.
Megvárható? Megnézhető a beszerelés?
Igen. A szerelést az elejétől a végéig meg lehet nézni, szivesen válaszolunk minden kérdésére. Kérünk azonban minden érdeklődő Ügyfelet, hogy kollégánkat ne akadályozzák a munkájában. Annak érdekében, hogy a szerelés zökkenőmentes legyen és ne akadályozzuk egymást, kérjük ne üljenek be az autóba a szerelés ideje alatt.
Hova szerelik be a sebváltózárat ?
A váltózár vasszerkezetének szerelése a gépjármű kardánboksza alá, a váltókulisszára történik, oldhatatlan biztonsági kötéssel, törőfejes csavarok és anyák segítségével. A váltózár szerelése végén csupán egy 35-45mm átmérőjű zármag látszik a sebváltó kar közelébe a boksz oldalán.
Hogyan kell használni ?
A sebváltózár mindig hátramenet (automatáknál parkoló) pozícióban rögzíti az autót. Önnek nincs más dolga mint a váltót hátramenetbe rakni és a váltózárat lezárni. A sebességváltó zár nyitásához dugja be a kulcsot, fordítsa el. A váltózárat más egyéb fokozatokban lezárni TILOS, ez a garancia elvesztését jelenti.
Mi az a váltózár?
A váltózár mechanikus gépjárművédelmi eszköz. Minden típusú váltózár (sebváltózár, sebességváltózár) hátramenet („R”) ill. automatáknál parkoló („P”) állásban rögzíti a váltókart. Az autó előremenet fokozatai így nem kapcsolhatóak. A sebességváltózár nyitása minden esetben kulccsal történik, lezárásuk azonban eltérő lehet; egyszerűen kézzel (pl. Bearlock váltózár) de kulccsal is lehetséges (Diamondlock váltózár, Construct váltózár). A váltózárakat törőfejes csavarokkal rögzítjük a váltóboksz alá, hogy azt kiszerelni ne lehessen. A rögzítéshez a gyári pontokat használjuk, így fúrás és átalakítás nélkül beszerelhető a zár és a gyári garancia sem sérül. A váltózár konzol a kardánboksz alá rejtve kerül felszerelésre, így csupán a zárszerkezet látható majd a boksz oldalán (egyes típusoknál a tetején).
Melyik a legjobb váltózár ?
Erre a kérdésre pontosan nem lehet válaszolni, mivel sok szempontot figyelembe kell venni. Legfontosabb az, hogy Önnek milyen típusú gépkocsija van, milyen váltóval és ebbe melyik váltózár illeszkedik és melyik nyújtja a legmegfelelőbb védelmet. Fontos továbbá, hogy ki használja a váltózárat, vannak-e egyedi kérések, igények. Kollégáink készséggel állnak rendelkezésére, hogy segítsenek eldönteni, melyik az Ön autójának és Önnek a legmegfelelőbb sebességváltó zár. Cikkünk …
Ár garancia. Garantált ár.
Cégünk, a váltózárakat a gyártók által ajánlott lehető legalacsonyabb áron szereli. Az itt feltüntetett árak fix árak, teljes körű szolgáltatást tartalmaznak. Tartalmazzák az ÁFA-t, a beszerelést és a garanciát is. Áraink rögzített árak, nem a telefonon kitalált gépkocsi típustól függő árak. Nem emelkednek a beszerelés végeztével sem. Amennyiben a mi árainknál kedvezőbb ajánlatot kap ill. olcsóbban találja meg az adott váltózárat beszereléssel együtt az interneten, kérjük küldje el ezt e-mail-ben részünkre, így mi is mindig biztosítani tudjuk Önnek a legjobb árakat és garantáljuk, hogy nálunk olcsóbbat nem talál.