Amikor az ember autót vásárol, felteszi magának a kérdést – jobb esetben – , hogy milyen védelmet szereltessen bele. Elég a gyári védelem? Ha nem elég, akkor milyen típusú védelem a megfelelő? Nehéz eldönteni és túl nagy a kínálat. Sokat ígérnek, drágán, olcsón. Van ami mindent tud, de feleslegesen, stb.. Olyan világot élünk ahol a tolvaj hamarabb nyitja ki az autót mint mi. Tényleg nehéz a döntés be kell ismerni.
Mivel váltózár beszerelő cég vagyunk, nem fogom fényezni a váltózárakat, mert ez itt elég hiteltelen lenne. Elég fényes az így is.
Gyári védelem
A gyári védelmekről egységes mindenkinek rossz a véleménye, hiszen tényleg nem sokat érnek. Alapvető problémák vannak ezekkel, hiszen még ki sem jött az autó a szalonból, de már több kézen átment a kulcsunk (mind a kettő), nem tudni hányan ültek be az autónkba, akik lényegében bármihez hozzáférhettek. Az alvázszámhoz bárki hozzáférhetett. Nem utolsó sorban, elég rossz érzés, hogy szinte bárki rálát a szerződésünkre, látja a címünket, ahol új autónk nyilván parkolni fog, láthatja a rendelt autó pontos felszereltségét. Egyszóval, még meg sem kaptuk az autót, de rajtunk kívül már mindenki többet tud róla mint mi. … és őszintén: eddig senkinek nem állt érdekében, hogy az autónkat ne lopják el. Az autógyár alig várja, hogy egy újabb autót adjon el, a kereskedőről nem is beszélve (nem a tisztességes típusról beszélünk). Ha mélyebbre ásunk még ennél rosszabb dolgok is kiderülnek, de most ne nyomozzunk tovább …
Sajnos külön bekezdést is megérdemelnek az autógyártók rettenetesen silány minőségű zárszerkezetei. Elkeserítő mennyire nem fektetnek hangsúlyt a gyári védelmi rendszerekre. Bár! Utóbbi időben némi javulás már tapasztalható.
Hagyományos riasztók
A szezonja már ugyan lecsengett, de ki ne ismerné az éjszaka vagy vasárnap hajnalban megszólaló fülsüketítő véletlenül vagy tévesen megszólaló szirénákat?! A sűrű tévés riasztások azt eredményezték, hogy senki nem foglalkozott már velük. Lehet, hogy tényleg lopási kísérlet miatt, lehet, hogy felmelegedett utastér vagy egy kontakthibás kapcsoló miatt vonyított az autónk. Lényeg, hogy senkit nem érdekelt, sőt inkább idegesített mindenkit. Őszintén megvallva, még ha odafigyeltünk volna sem biztos, hogy közbe avatkoztunk volna, amikor két kapucnis száz kilós ember egy autó motorterét pakolja ki. Ha ráadásul kifújták púrhabbal a szirénát, még őket sem zavarta annyira a “munkában”.
Komolyra fordítva a szót: sajnos ezek a típusú riasztók technikailag sem tudtak túl sokat (tisztelet a kivételnek). Egy-egy relé szakított meg olyan pontokat, amiket könnyedén, egy “ezzel a témával foglalkozó” figura, egy-két kábellel pillanatok alatt áthidalt és vígan tovább furikázott tulajdonunkkal. Csippan, villog, bezár, letilt, … mind ezt egy távirányító gombnyomására. Hmmm, ezek a dolgok elkápráztatnak minket. Aztán amikor közlik velünk, hogy a távirányítónk jelének megszerzése után, az autónk a tolvajnak ugyanúgy csippan, villog, kinyit, elindul, … hát az már nagyon rosszul esik.
A mai riasztók sokkal komolyabban működnek. Több helyen szakítják meg az áramkört és jóval komolyabb szoftverekkel rendelkeznek korábbi társaiknál. Kiiktatásuk, feltörésük jóval komolyabb tudást igényel, de ne hagyjuk magunkat becsapni. Ha egy több százezer forintos védelmi lánc utolsó láncszeme egy egyszerű másolható vagy továbbítható jelű távirányító, akkor a tolvajnak is csupán ezt a jelet kell megszereznie.
GSM, SMS, GPS alapú védelmek
Régebben ezek a védelmi rendszerek csak rendkívül drágán voltak elérhetőek. Az ötlet maga nagyon jó: Autólopás esetén SMS-ben vagy akár telefonon értesítem a tulajdonost, hogy mi történik és akár az autó pozícióját is közlöm, hogy éppen az merre jár. Ez mind az elméletben, mind a gyakorlatban éveken át működött, amíg a “másik oldal” egyszer csak el nem kezdte zavarni a ki és bejövő jeleket.
A jelzavarókat már 10-15$ -ért lehetett venni. Elterjedtek a fémhálós árnyékoló ponyvák, amivel az autókat letakarták a lopás idejére. Külföldről már pár dollárért (persze “free shippinggel”) több frekvenciát is zavaró, zsebben hordozható u.n. “Jammer”-eket lehetett, és a mai napig lehet is rendelni. Ezek 50-100m-es, de akár nagyobb sugarú körben elnyomják a GPS, GSM jeleket. Ezt követően a tolvaj úgy viszi el autót, ahogy akarja. A lopott autók nagy része ezután egy jól leárnyékolt sufniban köt ki. Pillanatok alatt darabokra szedik és kikapcsolják a jel adót, GPS vevőt és mindent. Még ha külön akku vagy elem táplálta is ezeket.
De mielőtt lemondtunk volna végleg ezekről az eszközökről, fordult a kocka és hátrányukat kiküszöbölve, előnyüket meglovagolva megújították őket és más logikával védték tovább autóinkat (már amelyik). A fejlesztők rájöttek, hogy inkább folyamatosan (1-10mp-ként) küldenek jelet, akár egy központnak, akár egy applikációnak, és így a rendszer már az első jel vesztése esetén – mikor az autót még el sem lopták, csak jelét zavarják – riaszt, figyelmeztet vagy értesíti a tulajdonost. Erősítettek a jeladón, felhasználják az összes helymeghatározó rendszert (GPS, GLONASS, GALILEO) a pontosabb működés érdekében. Ez azért nagy előny, mert ha jelvesztés esetén nem is tudjuk “követni” az autó pontos helyét, legalább tehetünk megelőző lépéseket, hogy ne vigyék el.
Mechanikus védelmek
Sokféle elképzelés van mechanikus védelmek terén. Az alapötlet, hogy erős, robusztus, masszív szerkezettel védik az autót. Kormányzár, pedálzár, váltózár, motortérzár. Használatuk talán egyel több mozdulatot igényel mint a távirányítók gombnyomása, de klasszisokkal jobban is védenek. Nyilván minden védelem kiiktatható, ezek a típusú zárak is roncsolhatóak, de ezekkel lehet a legtöbb időt nyerni és mivel it nem laptopon kell szoftvereket pötyögni ezért kiiktatásuk elég bosszantó, zajos, munkaigényes. Ezekkel sok sok időt nyerhetünk.
Komplex védelmi rendszerek
A komplex védelmi rendszerek alapelve, hogy több ponton is megakadályozzák az autó lopását. Összetettségük rendkívül megnehezíti a tolvaj feladatát, mert több akadály is van mielőtt elhajtana autónkkal. Ezek a blokkolt vagy tiltott pontok nem feltétlen elektronikus eszközök tiltása vagy megszakítása, hanem lehetnek mechanikus reteszek, zárak is, ill. ezek kombinációja. Több komplex védelmi rendszert is találunk ma a piacon ami az összetettségre épül. Ezek között mindenképpen érdemes körülnézni, mert elképesztően jó ötletekkel csábítják magukhoz ügyfeleiket. Aki végig kísérte cikkünket, az már sejtheti, hogy egy jobb, jól megfontolt védelmi rendszer a korábban említett védelmekből csipegetve állítja össze a “tökéletes” védelmet. Kiépítik, összehangolják, tele rakják akadályokkal, tiltásokkal és blokkolásokkal, jól megnehezítve a tolvaj dolgát.
Nagyon fontos, hogy bármennyire is szeretnénk kényelmesen “egyszerűen” kezelni ezeket a rendszereket, ne engedjünk a csábításnak. Ez azt jelenti, hogy ha pl. egy szuper-kigondolt, száz ponton tiltó rendszer, tele szenzorokkal és minden extrával felszerelve egy egyszerű távirányítóval ki és bekapcsolható, … hát akkor sajnos a tolvajnak is csupán azt az egy távirányítót ill. annak a jelét kell megszereznie. Vegyük hát a fáradságot mert ebben az esetben igazán megéri, és használjunk több lépésben kikapcsolható védelmi rendszereket. Egy jel, egy érintő gomb, egy PIN kód, RFID kártya, stb. Ezek kombinációja, variációja azért már komoly kihívás, még a legügyesebbeknek is.
Ellophatatlan autó nincsen, de …
ha meghallgatjuk a szakemberek tanácsát, (több szakemberét is!), utána olvasunk, ki, miről, mit hallott, sokat megtudhatunk és leszűrhetjük kérdéseinkre a választ. Mit érdemes beszerelni? Mennyit érdemes védelemre költeni? Ár-érték arányban mi az ami jogosan olyan nagyon drága, mi az ami csupán pénzlehúzás. Nagyon régóta foglalkozunk gépjármű védelemmel. Sok sok szakmai és éles-tapasztalat, statisztika, rémhír és történet alapján segíthetünk Önnek egy-két jó tanáccsal. Mindig pénztárcájának megfelelően és az autó értékét figyelembe véve állítson össze, több egymástól külön álló védelmekből összetett rendszert.
- Tartalmazzon mindenképpen egy késleltetett indítástiltást. Az autó ugyan elsőre indul, de később tilt vagy riaszt, ha nem nyomunk meg egy gombot, távirányítót, vagy bármit. A tolvajt először elönti a boldogság és sikerélmény. Később, amikor már pár tíz vagy száz métert megtett, akkor váratlanul éri a tiltás, a meglepetés, hogy baj van. Ilyen helyzetre nem igazán lehet felkészülni.
- Egy mechanikus védelem mindig legyen az autóba. Független, időigényes, macerás és zajjal jár a kiiktatása. Nem utolsó sorban elektronika mentes.
- Bár sok jót nem mondtunk a hagyományos riasztókról, mégis, … ha sikerül olyan típust beszerezni ami némán küld el nekünk a riasztást, pageren, telefonon, stb, érdemes beszerelni. Nagy előny, ha tudunk róla, hogy pl. lopják az autót.
- Mindenképpen “villogjon” valami az autóban, ami kívülről látható. Egy sima világító vagy villogó LED mögött például soha nem lehet tudni, hogy milyen rendszer lapul vagy figyel. Lehet, hogy pár ezer forintos tiltás, de lehet, hogy több százezres védelem.
- A védelmeket megbízható helyen szereltesse és ne egy helyen az összeset. Barát vagy ismerős ajánlása előnyös lehet. Keressen rá a cégre, véleményekre, termékre fórumokon, blogokban.
- Soha ne használjon olcsó, tömegcikként elterjedt gagyi védelmet. Már messziről ki lehet szúrni és ráadásul következés képen a tolvaj rögtön leszűri, hogy csupán ennyit voltunk hajlandóak fordítani autónk védelmére.
- Ha szervizbe, gumisnál vagy bárhol leadjuk az autónkat, ne áruljuk el az összes védelmet. Kapcsoljunk mindent szervizállásba, hagyjuk nyitva a váltózárat, ne hagyjuk ott a kulcsokat, kódokat, stb.
- “Kápráztassuk el” a tolvajt rendszerünk sokrétűségével és vegyük el a kedvét, hogy autónkat el akarja lopni.
Bízom benne, hogy tudtunk segíteni autójának védelmének kialakításában.